Opisy szkoleń

 

Jak skutecznie działać? Dobre nawyki działania.

Termin: 16 czerwca 2021 r. – godz. 10.00

Miejsce: stacjonarnie w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, Mały Rynek 7

Prowadzący: Agnieszka Zientarska

Opis: Poznanie metod zarządzania czasem (m.in. pomodoro, salami, szwajacarskiego sera, 4 generacje zarządzania czasem Stephena Coveya), wytyczania i zarządzania celami (m.in. Metoda SMART, Metoda 5 filarów) i priorytetami (m.in. Metoda ABCDE, Action Priority Matrix (ABM)- wysiłek, korzyść). Opracowanie strategii zarządzania zmianą. Celem warsztatów jest wyposażenie uczestników w wiedzę i praktyczną umiejętność tworzenia planu działania dla instytucji, projektu lub wydarzenia.


O animacji i edukacji kulturowej czyli co ma być pierwsze: jajko czy kura?

Termin:

  • 26 lutego 2021 r. – godz. 10.00 – 13.00
  • 26 lutego 2021 r. – godz. 17.00 – 20.00

Cel:

Celem jest porozmawianie o Kulturze w narzeczach przyjaznych plemion: Animatorów, Nauczycieli, Liderów… a jak trzeba to i Urzędników. Jak dobrze pójdzie, to znajdziemy wspólny język i wyznaczymy teren do budowy wspólnej wioski BMK.

Zagadnienia:

W ramach spotkania obecna będzie tematyka:

  • Wielowymiarowa Kompetencja Kulturowa (WKK) – 5678 odcinek serialu “Czym jest Kultura?”
  • “W co się bawić?” czyli WKK jako edukacyjny plac zabaw dla edukacji kulturowej
  • Dlaczego trudno nam spać po nocach? – o pełni księżyca i wyzwaniach stojących przed animacją i edukacją kulturową tu i teraz
  • Nowe narzędzia w torbie hydraulika… a jak nie będzie zainteresowania tym tematem, to porozmawiamy o tym czy nowe trendy w pedagogice pasują do edukacji kulturalnej?

Metody:

Jak będzie wyglądać nasze spotkanie? Można się spodziewać że:

  • Prowadzący będzie mówił a uczestnicy będą słuchać (także o tym dlaczego ten program jest napisany tak dziwnie) – metody podawcze
  • Uczestnicy będą mówić i/lub pytać a prowadzący i inni uczestnicy będą mówić i odpowiadać – metody dyskursywne
  • Na ekranach będą chmurki ze słowami i tablice z karteczkami i inne takie tam… – metody aktywizujące i elementy warsztatowej pracy grupowej online

Efekty:

Jeśli wszystko dobrze pójdzie to uczestnicy:

  • będą wiedzieć więcej o kulturze jako przestrzeni pedagogicznej
  • poznają się lepiej i łatwiej im będzie się porozumieć w sprawie wspólnej pracy
  • wzajemnie naładują sobie wewnętrzne akumulatory mocy i bardziej im się będzie chciało tej edukacji kulturowej
  • stracą kilka godzin, a może dni na myślenie o kulturze i tego jak jej uczyć, bo po spotkanie nie będzie im to dawać spokoju.

Jak zrobić żeby ludziom chciało się chcieć dłubać w Kulturze?

Termin:

  • 02 marca 2021 r. – godz. 10.00 – 13.00
  • 02 marca 2021 r. – godz. 17.00 – 20.00

Cel:

Cle to oswoić trudne słowa takie jak: “angażowanie”, “motywowanie”, “role społeczne”, “proces grupowy” itp. i nauczyć się z nich robić taki użytek żeby ludzie nie mogli się doczekać kiedy ich zagonimy do roboty i edukacji.

Zagadnienia:

Rozpętamy wspólnie intelektualną burzę wokół takich fundamentalnych zagadnień jak:

  • Dlaczego jednym się chce, a innym nie?
  • Jak to zrobić żeby im się chciało?
  • Klik-pstryk i inne genialne sztuczki Robert C., oraz dlaczego w Kulturze jest on po Ciemnej Stronie Mocy?
  • Ludzie są różni i to jest dobre! Tylko czy to nam się przyda…?
  • Czy jak ktoś mówi o nas “homo sociologicus” to nas obraża i co z tej wiedzy może wynikać?

Metody:

Jak będzie wyglądać nasze spotkanie? Można się spodziewać że:

  • Prowadzący będzie mówił a uczestnicy będą słuchać (także o tym dlaczego ten program jest napisany tak dziwnie) – metody podawcze
  • Uczestnicy będą mówić i/lub pytać a prowadzący i inni uczestnicy będą mówić i odpowiadać – metody dyskursywne
  • Na ekranach będą chmurki ze słowami i tablice z karteczkami i inne takie tam… – metody aktywizujące i elementy warsztatowej pracy grupowej online

Efekty:

Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że po spotkaniu uczestnicy:

  • będą z większym spokojem znosić ludzi wiedząc dlaczego nikt ich nie słucha
  • będą wiedzieć co trzeba zrobić żeby jednak zaczęli słuchać
  • będą lepiej rozumieć człowieka jako Osobę i jako Członka Grupy
  • a wiedząc i potrafiąc to wszystko, lepiej będą docierać do ludzi z Dobrą Nowiną Kultury.

 

Prowadzący:

Jacek Gralczyk – Z wykształcenia pedagog. Z wewnętrznej potrzeby animator kulturalny i społeczny. Przez kilkanaście lat dyrektor domu kultury. Od początku istnienia stowarzyszenia, związany z Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL – członek Rady Programowej. Obecnie edukator i ekspert. Między innymi: wykładowca Collegium Civitas i edukator Instytutu Edukacji Zaangażowanej im H. Radlińskiej. Aktywnie zaangażowany w realizację programów Narodowego Centrum Kultury, przede wszystkim programu wsparcia domów kultury  „Dom Kultury+” i programu wsparcia edukacji kulturowej ”Bardzo Młoda Kultura”.  Współorganizator inicjatywy Forum Kraków – zrzeszenia animatorów kultury z terenu całego kraju. Członek zespołu tworzącego koncepcję i aktywny uczestnik wszystkich edycji Niekongresu Animatorów Kultury.